Leestijd: 5 minuten

Ben jij klaar voor 'Google for Jobs'?

Een aantal maanden geleden op HRM in de Overheid werd mij een interessante vraag gesteld: ‘Hoe kan je nu als gemeente inspelen op de verandering in het online vacaturelandschap wanneer s ’werelds grootste zoekmachine alle vacatures zelf gaat aanbieden?’ Het is al een tijdje geleden aangekondigd, maar ‘Google for Jobs’ gaat deze maand toch echt zijn intrede doen op de vacaturemarkt in Nederland. Het doel? Simpel: Google wil meedoen op de nog steeds groeiende vacaturemarkt door middel van het eigen én grootste zoekplatform ter wereld hiervoor in te zetten. Nieuwe factoren als (online) vindbaarheid en goede unieke content (vacatureteksten) worden doorslaggevende factoren om zo in één klap alle andere aanbieders buiten spel te zetten. In ieder geval, dat leek de bedoeling.

voorbeeld van google jobs pagina

De formule achter Google for Jobs is eenvoudig: Google gaat alle vacatures op alle sites wereldwijd indexeren en gemakkelijk doorzoekbaar maken. Ook worden nieuwe synoniemen in de zoekresultaten meegenomen en continu bijgewerkt. Zo kun je direct via Google vacatures bekijken op basis van jouw zoektermen. Met alle data waarover Google beschikt, kan zij de zoekresultaten nog relevanter maken voor werkzoekenden. Hierdoor krijg je bijvoorbeeld functietitels getoond waaraan je zelf niet gedacht zou hebben, en natuurlijk krijg je via Google bij een vacature ook meteen de reistijd te zien. De eerste geruchten gingen al op dat dit het einde van de vacaturebanken zou betekenen.

Het achterliggende idee is simpel: Google gaat alle vacatures op alle sites wereldwijd indexeren en gemakkelijk doorzoekbaar maken.

Wouter HylaridesBrand Strategy & Manager Customer Success, Jobrepublic

Bedreiging of kans?

De meeste werkzoekenden starten hun search op Google en komen vervolgens op vacatureplatformen terecht. Diezelfde pagina’s moeten veel verkeer inleveren als Google for Jobs haar beloften waarmaakt. Desondanks heeft LinkedIn aangegeven Google for Jobs niet als bedreiging, maar als een ‘fantastische kans’ te zien. De zakelijke netwerksite heeft nadrukkelijk gekozen voor samenwerking door al haar beschikbare informatie met Google te delen, net als Monsterboard en Facebook. Indeed – wereldwijd de snelst groeiende vacaturesite – ontbreekt in het partnerlijstje. Ongetwijfeld breekt het management bij deze onderneming zich het hoofd over de vraag hoe deze vacature-verzamelaar werkzoekenden voldoende waarde kan blijven bieden. Vanwege de openheid in de huidige vorm van het internet raden we vanuit Jobsrepublic aan om mee te gaan met de ontwikkeling en daarmee niet de boot te missen!

Kinderziektes

Sinds eind juni kunnen Amerikaanse werkzoekenden Google for Jobs gebruiken en dit is de afgelopen maanden ook uitgerold in andere landen als Spanje, Duitsland en Frankrijk. Nu het in de grootste markten van Europa reeds realiteit is bevindt Google for Jobs zich in Nederland nog in de testfase. Een belangrijke succesvoorwaarde van de nieuwe zoekmethode is de gebruikersvriendelijkheid. Hierin moet volgens deskundigen nog wel wat veranderen. Er zitten inderdaad nog ‘opstartprobleempjes’ in Google for Jobs: de belofte om meteen met één button te kunnen solliciteren is bijvoorbeeld nog niet waargemaakt. Ook werken features zoals de reistijd als geïntegreerde functie nog niet optimaal.

Het is zeer waarschijnlijk dat Google voor werkzoekenden aan belang zal winnen, en dat werkgevers direct maar ook indirect de veranderingen gaan ondervinden. Een geoptimaliseerd platform als Gemeentebanen.nl of een geoptimaliseerde werkenbij-site kan hier uitkomst in bieden

Eric v. BourgonjeCEO, Jobsrepublic

Is uw organisatie er klaar voor?

De tijd tikt voor de werkgevers die waarschijnlijk nog niet de grote impact van Google for Jobs kunnen overzien. Eén ding is zeker: ondanks een waarschijnlijk onwennig begin zal Google na optimalisaties van het eigen ‘machine-learning’ (zelflerend) algoritme voor werknemers een ontzettend belangrijke tool worden waarmee organisaties kandidaten kunnen gaan verliezen. Aangezien Google op dit moment 90% van de zoekmachineverkeer in handen heeft is het een kwestie van tijd tot de eerste impact tastbaar zal worden.

Omdat we bij Jobsrepublic onze klanten mee willen nemen op het toneel waarin ook zij het verschil kunnen maken geven we voortdurend advies binnen de decentrale overheid hoe met dit soort veranderingen om te gaan. Wanneer het ontbreekt aan een goede werkenbij-site zullen platformen waar je organisatie goed geïndexeerd wordt, zoals bijvoorbeeld een profielpagina op Gemeentebanen.nl, hierin een uitkomst bieden voor je online vindbaar- en zichtbaarheid van je vacatures.

Organisaties die vacatures per PDF openstellen zullen als eerste minder kandidaten gaan ontvangen gevolgd door organisaties met beknopte websites waar Google niet genoeg informatie uit kan halen!

Nieuwe vacature? Hierop moet je vanaf nu gaan letten:

Dat je pagina goed wordt geïndexeerd is, dat is één, maar twee is natuurlijk dat je vacature daarna goed wordt ingelezen. Er zijn 11 variabelen waarop Google kan indexeren en data wil kunnen inlezen om meer over de inhoud van je vacature te weten te komen. Dit zijn de 11 variabelen die mensen belangrijk vinden bij het zoeken van een baan. Met andere woorden, wil je dat jouw vacature gevonden en gelezen wordt dan moeten die 11 variabelen erin zitten. Het vermelden waard zijn dus:

  • Functienaam: begrijpelijk en concreet
  • Werkgever
  • Bedrijfslocatie; volledig adres
  • Publicatiedatum
  • Salaris(indicatie)
  • Dienstverband
  • Verantwoordelijkheden
  • Competenties
  • Voorwaarden/vereisten
  • Interne referentie
  • Woonplaats kandidaat, indien kandidaat 100% op afstand werkt
  • Type locatie, indien kandidaat 100% op afstand werkt
  • Einddatum van de vacature

We kunnen met z’n allen Google for Jobs als een welkome bijdrage zien, zodat nóg meer werknemers hun ideale baan gaan vinden binnen de decentrale overheid

Elmar BloemendaalSenior account executive & voormalig Google werknemer, Jobsrepublic

Wil je dus geen kandidaten verliezen door de intrede van Google for Jobs?

Het antwoord is eenduidig: je zult als organisatie binnen de decentrale overheid met de ontwikkeling mee moeten gaan. Sta proactief in deze ontwikkeling en wees een ‘early adaptor’. Hiermee kun je je buren voor zijn en haal jij die ideale kandidaten straks wel binnen. Bij Jobsrepublic zijn we elke dag bezig met het door ontwikkelen van onze producten en het optimaliseren voor de toekomst. Onze werkenbij-sites en ons eigen Gemeentebanen.nl zijn hier een sprekend voorbeeld van.

Wil je alvast weten hoe het eruit gaat zien? Neem dan een kijkje op de Engelstalige versie: careers.google.com/jobs/.

Neem nu contact op en ontdek direct hoe onze formule ook jouw wervingsvraagstuk kan oplossen

Neem contact met mij op

Ik wil niet wachten

Start nu met het oplossen van je wervingsprobleem en bel ons.

Je krijgt direct een van onze adviseurs aan de lijn en zij geven je in een paar minuten tijd inzicht in de kansen en mogelijkheden voor jouw vacatures.

Blog berichten

12 november 2019

Employer branding: hoe maak jij het verschil?

12 november 2019

Ben jij klaar voor ‘Google for Jobs’?

1 november 2019

Jobsrepublic wint Werf& Award voor beste recruitment case 2018

1 november 2019

Jobsrepublic gaat innovatieve samenwerking aan met Sciopeng en Careyn

Jobsrepublic 2019