1 april. Je houdt ervan, of niet. Val je in die laatste categorie, dan kon je dit jaar in je handjes knijpen. Door de afstand en isolatie was het een dag die voor de meesten onopgemerkt voorbij is gegaan. Was er in het hart van deze Corona-tijd wel reden voor vrolijkheid? Bij Jobsrepublic dachten we dat we die reden in ieder geval konden creëren. Een goede 1 april grap die voor wat hoognodig vermaak en afleiding zorgde. 

De twee ‘evil masterminds’ achter dit plan: Onze Creative Producer Nikki ten Hove en Sales Director Harald Stadermann. Zij vonden dit een goede gelegenheid om onze CEO Eric van Bourgonje eens goed te grazen te nemen met een wel heel doordachte grap.. Het idee was simpel: onderwerp Eric aan het meest verschrikkelijke sollicitatiegesprek dankzij de ergste sollicitant ooit. Een rol die met verve werd vervuld door acteur Robbert Bleij. Die ‘solliciteerde’ op de functie van copywriter/content marketeer en werd geïntroduceerd als “een van de allerbeste” en iemand die “al veel grote dingen heeft gedaan”.  

De deceptie van een sollicitatiegesprek

Even slikken was het dus wel voor Eric. Deze topkandidaat was een buitenkans was hem verteld. Exact de juiste copywriter die Jobsrepublic zoekt. Extreem veel ervaring en echt een topper in de copywereld. Wat een geluk dat direct nadat Eric te kennen gaf dat er een copywriter gezocht moest worden via via een hele geschikte kandidaat werd gevonden. “Hij had het erg druk, maar wilde wel even komen praten, omdat hij de opdracht ook wel heel gaaf vond.”

Vol verwachting begon Eric aan het gesprek. Maar al snel kreeg het gesprek een steeds merkwaardiger verloop. Hoewel de kandidaat ruime kennis van zaken had en van alles kon vertellen over die aspecten van copywriting die Eric zo belangrijk vond, gedroeg de kandidaat zich toch wel erg vreemd. Deze topkandidaat vertoonde wel hele rare trekjes en ontpopte zich stap voor stap tot een instabiele, psychotische, spirituele creatieveling die bij iedere zin steeds verder van het pad leek te geraken. Eentje die er ook nog eens alles aan doet om te voorkomen dat het een serieus gesprek wordt. Iets dat mede mogelijk werd gemaakt door collega’s Nikki en Harald die als duiveltjes op de schouder, via de koptelefoon influisterden wat de volgende zet van de kandidaat moest zijn.

Een teleurstellende sollicitant. Op z’n zachts gezegd.

Van omvallende glazen tot schelden over de “kut WiFi” en tranen met tuiten, alles kwam voorbij. En Eric? Die bleef tamelijk rustig en beleefd tijdens de sollicitatie, maar kon ondertussen zijn oren en ogen niet geloven. Zoveel werd ons wel duidelijk toen Eric tegen Nikki zei: “die gast is echt gestoord!” Bizar? Zeker. Maar het idee dat er een grap met hem werd uitgehaald door zijn eigen medewerkers? Onvoorstelbaar. En toch was het zo.

1 april, stelletje f*ckers

Op 1 april werd uit te doeken gedaan dat het sollicitatiegesprek nep was en hoe Nikki en Harald dit hadden bekokstoofd.  Complimenten gingen naar Harald en Nikki, samen met een welgemeende doch ludiek bedoelde “stelletje f*ckers” van Eric. Want of ie nu wilde of niet, hij kon niet anders dan toegeven dat het een sterke grap was. Al had hij wel één heel duidelijke boodschap voor de twee grappenmakers. “Ik hoop dat we elkaar snel weer kunnen zien, want geloof mij… Dit is nog niet voorbij.”

Precies wat we verwachtten, want het ging ver. Heel ver. Te ver? Oordeel zelf!  

Bekijk de video!

Wil je ook solliciteren bij Jobsrepublic?

Werken bij Jobsrepublic.nl

Leer van anderen. Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Schrijf in voor onze nieuwsbrief en ontvang tips over social recruitment marketing en leer van de successen van andere organisaties.

Jobsrepublic 2019

Download de inspiratiesheet

Abonneer je op onze mailinglist met recruitment tips en ontvang direct de inspiratiesheet Secrets of Hyper Targeting.

Leer van de awardwinnende succesformule Hyper Targeting

Abonneer je op onze mailinglist en ontvang onmisbare learnings en tips voor succesvolle recruitment en werving. Je ontvangt dan direct de inspiratiesheet “Verleid en overtuig je droomkandidaat met Hyper Targeting”

Word de meest gewilde zorgwerkgever in jouw regio

Abonneer je op onze mailinglist met recruitment tips voor zorginstellingen, en ontvang direct de Ínspiratie-sheet hyper targeting in de zorg.