Leestijd: 6 minuten

Iedereen in human resources heeft het erover, employer branding. Onmisbaar in je HR strategie maar wat is het nu precies en wat kan je ermee?

Employer branding = een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van toekomstige en huidige medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.
(Bronnen: Monsterboard, Personeelslog)

Het aantrekken en behouden van de juiste mensen op de juiste plek werkt door naar meer werkgeluk, hogere motivatie, langere doorlooptijd en, als het goed is, zal je organisatie succesvoller zijn! Maar dan moet alles wel kloppen.

Hoe employer branding ineens belangrijk werd

Aan het begin van deze eeuw was het besef er nog niet dat het werkgeversmerk een belangrijke rol zou spelen in de retentie van werknemers maar nóg belangrijker zou worden bij het aantrekken van personeel. Kandidaten kwamen pas in aanraking met de bedrijfscultuur, de normen en waarden van de desbetreffende organisatie tijdens hun eerste werkdag.

Nu is dat heel anders. Door de adoptie van het internet en social media is de mogelijkheid om organisaties onder de loep te nemen groter dan ooit (bijv. Glassdoor, Jobsome, etc.). Jouw nieuwe collega, en misschien wel jij zelf, doet via diverse kanalen onderzoek naar wie je als werkgever bent, welke cultuur er heerst (bv. wel of niet in pak? Goede privé/werk balans?) en wie er werken en of zij zich bij jou gelukkig zien worden om uiteenlopende redenen.

Wat betekent dit precies?

Kandidaten gaan opzoek naar de bevestiging of jij als organisatie hun tijd waard bent. Niet omdat de baan niet leuk is, maar of de organisatie past bij hun gevoel en werkethos. Deze ontwikkeling betekent dat het “employer brand”, waar we het over hebben, minstens ‘in orde moet zijn’ als je de juiste mensen wil aantrekken én behouden.

!In de volgende 3 leesminuten neem ik je mee in de meest belangrijke zaken waar je als organisatie misschien nog niet aan gedacht hebt!

Er is een kant en klare oplossing

Er is helaas niet één oplossing die we op het vraagstuk ’hoe om te gaan met je employer brand’ kunnen loslaten. Er zijn te veel factoren waarmee rekening gehouden dient te worden zoals: unieke eigenschappen, de mensen zelf, de branche, werkzaamheden, reputatie, welke impact je organisatie kan maken enzovoort om een kant en klare oplossing te bieden om jouw werkgeversmerk te versterken.

Starten met je employer brand

Hier de beste tips en vragen om je employer brand goed neer te zetten:

  • Neem de tijd om een goede strategie te bepalen. Een Quick fix werkt nooit op de lange termijn. Het is een complex proces en neemt de nodige tijd, energie en kosten met zich mee retrospectief is dit het echter altijd waard.
  • Doe goed vooronderzoek. Wat is het imago, de identiteit en reputatie van de organisatie? Kijk ook naar andere organisaties maar ga ze niet kopiëren, vertel je eigen verhaal.
  • Wat is je Employer Value Proposition (EVP)? Wat is de identiteit, Wat wil je voor organisatie zijn en wat denken mensen wat voor organisatie je bent? Wat zijn de eigen kenmerken die waarde bieden aan huidige en toekomstige werknemers? Wat is de impact hiervan?
  • Inventariseer bij je huidige medewerkers. Waarom zijn ze bij je gaan werken en waarom werken ze er nog steeds bij je? Breng je employee journey (lees: de reis van je werknemer binnen jouw organisatie) in kaart.
  • Wie wil je in de toekomst aantrekken? Wie heb je nodig voor welke rol? Welke doelgroepen wil je daarmee aanspreken en hoe sluit dit aan bij de koers die je wilt varen?
  • Bedenk welke boodschap je wilt uitdragen, en doe dit met verve. Wanneer komt men met jouw organisatie in aanraking? Breng je candidate journey in kaart. Betrek je medewerkers hierbij. Hou het realistisch, maak het niet te mooi maar breng wel de mooie aspecten naar voren. Zorg ervoor dat de juiste boodschap op het juiste moment voor de juiste persoon te zien is. HR en Communicatie zullen dit samen moeten doen!

5 tips om je employer brand te verbeteren

Voldoet jouw organisatie aan de volgende 5 punten? Dan ben je al een stuk verder dan ruim 70% van alle organisaties.

  1. Blijft dicht bij je eigen identiteit én maak deze zichtbaar.
    Onderzoek naar het thema employer branding heeft een toeloop gehad de laatste jaren, zeker nu talent niet te vinden is en de achterdeur soms wagenwijd open staat. Zorg dat kandidaten genoeg kunnen vinden over hoe jouw organisatie in elkaar steekt en wat ze bij jou onder de motorkap kunnen verwachten. Maar pas op: lieg niet. Zo voorkom je dat je werknemers niet zo snel weer weg zijn als ze binnen kwamen. De kandidaat verlangt immers goed zicht onder de motorkap van jouw organisatie maar jij hebt er het meest baat bij dat dit reëel is. Als je dit niet doet kijken ze letterlijk verder, waarschijnlijk naar een organisatie waar ze wel een gevoel bij kunnen krijgen en loop je waarschijnlijk je ideale werknemer mis. 
  1. Toegevoegde waarde voor de kandidaat.
    De kandidaat is bewust van zijn kansen, en zoekt nu ook organisaties waar deze tot uiting kunnen komen. Van ontwikkelingsmogelijkheden tot kennis verrijken en overbrengen, meer verdienen of juist meer waardering van zijn collega’s. Om de behoeftes van kandidaten te kunnen bevredigen zal je deze punten zichtbaar en tastbaar moeten maken als organisatie. 
  1. Hoe er over je wordt gedacht.
    Waar verschillende organisaties mee worstelen is hun imago. De identiteit van jouw organisatie bepaalt hoe je in de markt ligt. Werken bij de (decentrale) overheid zou een negatief imago hebben en dit is vaak onterecht. Je kunt het beeld van jouw organisatie beïnvloeden. Bedenk wie je als organisatie wilt zijn en hoe je wilt dat mensen over je spreken. Deze gedachtes worden omgezet in woorden en deze reclame kan in je voordeel maar ook in je nadeel werken. Als een organisatie slecht in het nieuws naar voren is gekomen heeft dit zeker impact op potentiële kandidaten.
  1. Maak van je werknemers je belangrijkste ambassadeurs (geef je werknemers aandacht én verantwoordelijkheid).
    Een van de hoofdingrediënten van een positief geladen werkgeversmerk met een sterke bijdrage is dus een goede reputatie die doorslaggevend kan zijn. Zowel bij het aantrekken al het behouden van toptalenten.
    Echter, wat vaak vergeten wordt, jouw werknemers (employer brand ambassadeurs) zijn het boegbeeld van je organisatie. Wordt er geklaagd of hoor je juist goede dingen: luister naar ze. Het is noodzakelijk constant je merk te monitoren en aandacht te geven want jouw werknemers bepalen de mond-tot-mond reclame!
  1. Bewaak je cultuur óf vernieuw deze.
    Je bedrijfscultuur bepaalt de geschreven maar ook ongeschreven regels. Jouw werknemers bewaken deze cultuur dus betrek ze bij je employer branding strategie, zo geef je ze een stem in waar je als organisatie naartoe wilt met het werven van nieuwe profielen.
    Dus vergeet niet, je medewerkers bepalen de cultuur (cross-cultural employer branding) als organisatie maar zijn ook van invloed op je talenten management. Ze kunnen je vertellen of je op de goede weg bent maar ook signaleren wanneer het beleid niet aansluit op de werkelijkheid. Om hier verandering in aan te brengen is wel een meer jaren plan en kan niet zomaar even veranderd worden.

Werk aan de winkel?

Gelukkig zijn er diverse partijen in de markt die als gespecialiseerd partner kunnen optreden en je hierbij kunnen helpen, sturen, of kunnen uitvoeren zeker als deze kennis (of tijd) ontbreekt in de organisatie. Op die manier wordt er van buitenaf objectief gekeken naar de organisatie en zonder dat dit direct de bedrijfsvoering beïnvloedt. Op de langer termijn leidt dit tot een kostenbesparing omdat de match tussen werk en de mens beter wordt. Je krijgt immers beter passende kandidaten binnen en het verloop wordt lager.
Overall zorgt dit voor meer werkgeluk, hogere motivatie, langere doorlooptijd en zal, als het goed is, zal je organisatie succesvoller zijn!

Zo leggen we bij Jobsrepublic de puzzel

Organisaties hebben niet altijd de kennis en ervaring in huis om deze uitdaging op te pakken. Jobsrepublic helpt bij het daadwerkelijk aantrekken van de juiste mensen tot je organisatie. We kijken samen naar wat de organisatie uniek maakt voor haar medewerkers en helpen bij het uitdragen van de boodschap. Dit doen we bijvoorbeeld met het goed inrichten van een werken-bij website, campagne pagina’s en social mediacampagnes afgestemd op de juiste doelgroepen.
Zo zorgen we ervoor dat medium onafhankelijk altijd het juiste verhaal terecht komt bij de gewenste doelgroep en dat we deze ideale mensen voor jouw organisatie niet alleen bereiken maar ook verleiden om bij jou te komen werken.

De goede match tussen mens en werk zal bijdragen aan een gezonde werkomgeving waar we allemaal beter van worden.

(bronnen: CBS, Facebook, Google, linkedIn, Monsterboard, Personeelslog, Jobsome, Glassdoor, Werf&, Brandchart, Frankwatching, Randstad, Arbeidsmarktcommunicatie eu, Emerald Insight)

Blog berichten

12 november 2019

Employer branding: hoe maak jij het verschil?

12 november 2019

Ben jij klaar voor ‘Google for Jobs’?

1 november 2019

Jobsrepublic wint Werf& Award voor beste recruitment case 2018

1 november 2019

Jobsrepublic gaat innovatieve samenwerking aan met Sciopeng en Careyn

Jobsrepublic 2019