employer branding

Hoe verleid je jonge professionals voor jouw gemeente?

Door 19 februari 2020 februari 25th, 2020 No Comments
ronde profielfoto Renee van de Maat

Renee van de Maat, Adviseur gemeenten – employer branding
Leestijd: 5 minuten

Laten we maar met de deur in huis vallen: Het imago van de gemeente is niet sexy. Toen ik een jaar geleden zelf de gemeente sector instapte, had ik flink wat vooroordelen. Ik dacht aan saaie 9 tot 5 banen, urenlang vergaderen, archiefkasten in de kelder en vooral een plek waar ik met mijn innovatieve ideeën en jonge energie niet tussen zou passen.

Veel van deze vooroordelen kwamen uit onwetendheid. Starters op de arbeidsmarkt zijn hierin een extra gevoelige doelgroep. Zij hebben immers nog geen ervaring met een werkomgeving en verschillende organisaties. Het enige waar deze doelgroep vanuit kan gaan is wat zij van buitenaf aan informatie binnen krijgen. Jongeren zijn op zoek naar bevestiging dat zij een goede match zijn met de organisatie; een platte vacature tekst met bulletpoints volstaat dan echt niet meer.

We zien bij veel gemeenten dat de druk om jongeren te werven toeneemt, omdat de gemiddelde leeftijd omlaag moet en het verloop de komende jaren sterk zal toenemen door vergrijzing. Gemeenten staan hiermee aan de vooravond van ‘the war on talent’ en zullen alles uit de kast moeten halen om jongeren te werven. Hoe kan een gemeente ervoor zorgen dat zij door jonge professionals worden gezien als interessante werknemer?

1. Zet de doelgroep jongeren centraal

Traditioneel wordt er nog te veel vanuit de organisatie gecommuniceerd, maar we willen juist weten wat de doelgroep jongeren drijft als zij op zoek gaan naar een nieuwe werkgever. Door onderzoek te doen naar de drijfveren van jongeren binnen je gemeente kan er in arbeidsmarktcampagnes ingespeeld worden op deze drijfveren, zodat ze worden verleid om te solliciteren. Denk hierbij aan ontwikkelingsmogelijkheden en flexibel werken.

2. Bereik de jongeren op hun eigen terrein

In een zeer concurrerende markt is het van groot belang dat men zich ‘online’ juist presenteert als werkgever. Jongeren zijn schaars en gewild, zij zijn dan ook gewend dat zij actief worden benaderd met baanaanbiedingen. De doelgroep jongeren oriënteert mobiel en vluchtig. Ze zijn daarbij erg gevoelig voor sfeer en presentatie. Om deze redenen is een goede mobiele campagne, die is gevoed met representatieve foto’s van de afdeling, van essentieel belang.

3. Schets loopbaan perspectief

Jongeren zijn over het algemeen onzeker over de keuze van hun eerste baan. Is het wel een leuke afdeling? Wat voor mensen werken er? Hoe ziet een dag eruit? En ben ik wel een match? Het is dan ook extra belangrijk bij deze doelgroep om te laten zien wie je bent. Hoe meer beeld en sfeermateriaal van de organisatie hoe meer vertrouwen de kandidaat zal hebben om te solliciteren. Het verwerken van echte foto’s van de gemeente op een werkenbij-site en  een goede ‘corporate video’ zijn daarbij uitstekende tools om de organisatie succesvol over te brengen. Gebruik liever niet de standaard website van de gemeente; hier kan je uitstekend vinden hoe je je rijbewijs moet verlengen, maar geeft totaal niet aan hoe het is om voor je gemeente te werken.

4. Presenteer de organisatie

Het beeld dat jongeren hebben van gemeenten is dat er over het algemeen veel mensen werken die al heel lang hetzelfde stoffige werk doen. Dit is een vooroordeel dat we snel de wereld uit willen hebben. Laat bijvoorbeeld een junior aan het woord die uitlegt hoe zijn dag eruit ziet. Maak ook duidelijk welke mogelijkheden er zijn voor jongeren en schets bijvoorbeeld een fictieve loopbaan binnen de gemeente.

5. Werk aan de winkel?

Wil je niet achterblijven en ook meer jonge energie voelen in jouw gemeente? Bij Jobsrepublic adviseren we je graag om de jongeren in jouw gemeente te verleiden.

Neem contact op met onze adviseurs voor vrijblijvend advies.

Renee van de maat portret

Renee van de Maat
Adviseur gemeenten – employer branding

T: 06-34293001
E: r.v.d.maat@jobsrepublic.nl

Als adviseur help ik gemeenten die moeite hebben bij het vinden van het juiste talent op de krappe arbeidsmarkt. Door middel van social media recruitment en employer branding zetten we samen de juiste kanalen in voor het bereiken, verleiden en binnenhalen van de ideale kandidaat. Ik ben een sparringspartner voor mijn contactpersonen en stimuleer het delen van kennis en kunde tussen gemeenten, doormiddel van blogs, vlogs en kennissessies.

Jobsrepublic 2019

Word de meest gewilde zorgwerkgever in jouw regio

Abonneer je op onze mailinglist met recruitment tips voor zorginstellingen, en ontvang direct de Ínspiratie-sheet hyper targeting in de zorg.