97% van de medewerkers kwalificeert Jobsrepublic als een Great Place to Work

Voor het tweede jaar achtereen mag Jobsrepublic zich officieel Great Place to Work noemen. Uit een uitgebreid onderzoek onder medewerkers komt naar voren dat de we het als werkgever op alle fronten beter doen dan vorig jaar. In 2019 scoorde Jobsrepublic een 8,1. Dit jaar mogen we een waardering van 8,9 in de boeken schrijven.

CEO Eric van Bourgonje: “Ik ben mijn team ontzettend dankbaar. Dit jaar was door de Corono-crisis extreem uitdagend. Niet alleen omdat we geconfronteerd werden met een enorme vraaguitval naar wervingscampagnes tijdens de eerste golf, maar ook omdat dat gebeurde terwijl we allemaal remote zijn gaan werken. We hebben onze manier van samenwerken en communiceren opnieuw moeten uitvinden. Geweldig om te zien hoe goed dat heeft uitgepakt”.

Een Great Place to Work in crisistijd

“We hadden niet op een beter moment kunnen starten met onze ambities om een Great Place to Work te worden” zegt Annelieke Blom, People Operations Manager bij Jobsrepublic. “Door het Great Place to Work onderzoek in 2019 hebben we geleerd waar we het goed deden, maar vooral waar en hoe we nog verbeteringen kunnen doorvoeren” aldus Annelieke.

Met de lessen uit het eerste onderzoek in 2019 is Jobsrepublic direct aan de slag gegaan. Eerst door in gesprek te gaan met de medewerkers over de uitkomsten. Zo werden ideeën verzameld en konden we gericht verbeteringen doorvoeren.

"We zijn samen verantwoordelijk voor ons werkgeverschap"

“We vinden dat alle teamleden er gezamenlijk verantwoordelijk voor zijn dat we een goede werkgever zijn” zegt Eric van Bourgonje. Om deze verantwoordelijkheid vorm te geven zijn 20 medewerkers in vijf projectgroepen aan de slag gegaan om te werken aan verbeteringen.

Als snel groeiend bedrijf met een steeds groter wordend team is het soms lastig op de hoogte te blijven van elkaar.Onderlinge communicatie was dan ook een belangrijk punt dat we in 2020 hebben verbeterd. . Annelieke: “We zijn gelijk in januari aan de slag te gaan om de communicatie vanuit het management te verbeteren. Daarnaast hebben we nieuwe manieren bedacht om informatie uit te wisselen tussen de teams. Toen half maart de lockdown kwam hadden we net nieuwe afspraken gemaakt over hoe we elkaar op de hoogte gaan houden. We hadden dat heel gestructureerd opgezet en juist die strakke structuur kwam perfect van pas toen we opeens alles via Slack en Google meets moesten gaan doen. De timing had niet beter kunnen zijn.”

Great Place to Work

Op alle punten een hogere score

Vanuit de vijf projectteams en het management is dit jaar hard gewerkt aan de kwaliteit van ons werkgeverschap. Zeker in onzekere tijden waarbij iedereen opeens remote moest werken is het werken aan de organisatie belangrijk. 

Eric van Bourgonje: “Je hebt als management flink wat blinde vlekken heb ik ontdekt. Het is voor ons ook een enorm leerproces dat soms ook wel een beetje pijn doet. Stiekem doe je als ondernemer best veel aannames en vind je dingen logisch, die voor anderen helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn”. 

Alle vereende inspanningen hebben hun vruchten afgeworpen. Jobsrepublic scoorde op alle punten een stuk beter dan vorig jaar. “Zo’n grote sprong in score op het hoge niveau waarop jullie al zaten zien we eigenlijk nooit” aldus Tom Strouken, consultant van Great Place To Work.

Thema 2019 2020 Verbetering
Geloofwaardigheid 75% 88% +13%
Respect 80% 85% +5%
Eerlijkheid 83% 92% +9%
Trots 79% 85% +6%
Plezier 90% 96% +6%

 

De categorieën Geloofwaardigheid, Respect en Eerlijkheid hebben vooral betrekking op de relatie tussen teamleden en het management. De categorie Trots gaat over de relatie tussen teamleden en het product en bedrijf. De categorie Plezier heeft vooral betrekking op de verbinding tuissen de teamleden.

Drie keer per week een ‘All hands’

Hoe hou je verbinding met elkaar als je elkaar nooit ziet? Vlak voor het uitbreken van de corona pandemie was Jobsrepublic gestart met een wekelijkse all hands op de maandagochtend. Een korte standup met het hele bedrijf om de belangrijkste ontwikkelingen met elkaar te delen. Toen we vanaf 16 maart allemaal thuis kwamen te zitten werd de all hands een belangrijk moment om met elkaar te binden. Omdat er heel veel gebeurde gingen we dit drie keer per week doen met een vaste structuur. Nu ruim 8 maanden later is de all hands op maandag, woensdag en vrijdag om 11.45 nog steeds vaste prik. Een uitstekende manier om elkaar op een eenvoudige wijze even op de hoogte te houden.

Samen vieren, op afstand

Nog veel meer dan vorig jaar was de certificering en het halen van de hogere scores het gevolg van teamwork. Iedereen binnen de organisatie heeft zich enorm ingezet om er wat te maken in een situatie waarin we 100% remote zijn gaan werken. Vorig jaar konden we er met elkaar een goede borrel op drinken aan onze kantoorbar. Dit jaar moesten we iets anders verzinnen. Die oplossing werd gevonden in het Diner Distance. Een verrassingsdiner dat in het hele land werd rondgebracht door het management team. Bekijk de video om te zien hoe dit uitpakte:

Dit zeggen de teamleden

De survey sluit af met de mogelijkheid een boodschap achter te laten. De mooiste hebben we hieronder gebundeld:

“Naast professioneel samenwerken, is er ruimte voor kwetsbaarheid.”

“Ik vind Jobsrepublic een Great Place To work omdat ik mij als werknemer vanaf het begin heel welkom en geliefd heb gevoeld. Kleine aspecten zoals een bloemetje op mijn verjaardag of toen we in Corona Lock-down zaten kan ik erg waarderen. Ik heb altijd het gevoel dat ik mijzelf kan zijn, dat ik alles kan vragen en dat iedereen bereid is om te helpen. Ook wordt er veel moeite gestopt in het fysiek ontmoeten van elkaar ondanks Corona en dat vind ik ook fijn!”

“Op het moment dat we thuis moesten gaan werken, is niemand minder hard gaan werken. Voor mijn gevoel wordt er juist harder/slimmer gewerkt.”

“Enorm familieband/gevoel – iedereen kan goed met elkaar overweg op bijeenkomsten of borrels. Iedereen is bereid tot extra inzet om er een succes van te maken, enthousiasme. Mensen durven vrij hun mening uit te spreken of suggesties te doen en doen dit ook.”

“Ik kan denk ik niet met exacte redenen komen wat Jobsrepublic “Een Great Place to Work” maakt. Het zijn namelijk juist de kleine dingen, wat Jobsrepublic als organisatie zo uniek maakt. Toen ik afstudeerde had ik een heel ander bedrijf voor ogen, maar Jobsrepublic geeft jouw als mens gewoon net een beetje extra, waardoor je je gewaardeerd voelt en niet zo snel meer weg gaat. Het is echt uniek, zo’n veilige en gezonde werkomgeving!”

“De collega’s. Een superfijne club mensen bij elkaar.”

Great Place to Work 2020

Wat maakt een workplace een Great Place to Work?

Je wordt Great Place to Work als op basis van onafhankelijk onderzoek blijkt dat de medewerkers vertrouwen hebben in het management en de koers die ze varen, als ze plezier ondervinden in het werk (zowel individueel als met elkaar) én als ze trots zijn op wat je als organisatie bereikt en betekent. Internationaal zijn er iets meer dan 6000 organisaties die zich gekwalificeerd hebben als Great Place to Work en in Nederland mogen 63 organisaties deze titel dragen. Daarmee mogen we onszelf als een van de beste werkplekken van Nederland zien.

Meer weten over onze kernwaarden en Jobsrepublic als Great Place to Work? 

Je vindt het allemaal hier: https://www.jobsrepublic.nl/great-place-to-work/ 

Schrijf je in op de mailinglist en ontdek hoe wij andere organisaties zoals die van jou helpen

    Jobsrepublic 2021

    Vul hier je gegevens in en de link naar de vacature, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

      Download de inspiratiesheet

      Abonneer je op onze mailinglist met recruitment tips en ontvang direct de inspiratiesheet Secrets of Hyper Targeting.

        Leer van de awardwinnende succesformule Hyper Targeting

        Abonneer je op onze mailinglist en ontvang onmisbare learnings en tips voor succesvolle recruitment en werving. Je ontvangt dan direct de inspiratiesheet “Verleid en overtuig je droomkandidaat met Hyper Targeting”

          Word de meest gewilde zorgwerkgever in jouw regio

          Abonneer je op onze mailinglist met recruitment tips voor zorginstellingen, en ontvang direct de Ínspiratie-sheet hyper targeting in de zorg.