Jobsrepublic

Mensen werven in crisistijd. Hoe waarborg jij de continuïteit van jouw overheidsorganisatie?

Door 20 maart 2020 maart 22nd, 2020 No Comments
Eric van Bourgonje

Eric van Bourgonje, CEO
Leestijd: 7 minuten

Opeens kwam de hele maatschappij tot stilstand. In de afgelopen weken namen de zorgen over COVID-19 al geleidelijk toe, maar nu zit je opeens via de webcam met je collega’s te vergaderen. Als je de techniek tenminste al voor elkaar hebt. We zijn van de ene op de andere dag een land in diepe crisis en alles waar je gisteren niet over hoefde na te denken, is nu opeens een enorme uitdaging. Ook voor overheden geldt dat de meest uiteenlopende processen stil zijn komen te liggen. Nu we de eerste klap te boven zijn is het ieders taak om met vereende kracht en een flinke dosis creativiteit de organisatie weer te laten draaien. Zo goed en zo kwaad als dat kan.

Juist in tijden van crisis zal er een groter beroep worden gedaan op de overheid. Het is daarom cruciaal dat alle posities ingevuld zijn. Burgers en ondernemers zullen jouw instelling straks harder nodig hebben dan ooit tevoren. Een adequate werving is cruciaal om de maatschappelijke ondersteuning te kunnen bieden die vereist is. Stilzitten is voor de overheid op dit moment simpelweg geen keuzemogelijkheid.

In de afgelopen week hebben we heel veel verschillende reacties ontvangen van gemeenten en andere overheden. Een deel neemt een afwachtende houding aan of verandert op dit moment niets. Er zijn echter ook overheden die de noodplannen al uit de kast halen en die zich proactief voorbereiden op de hulpvraag die straks als een lawine op hen af zal komen.

Op dit moment zijn het de GGD’s, de zorginstellingen en de ordediensten die de eerste klappen pakken en die staan te springen om extra personeel. Zij zijn onderdeel van de organisaties die als eerste de golf aan gevolgen van de Corona crisis over zich heen krijgen. Zodra deze golf voorbij is zijn andere overheden aan de beurt. Niet alleen ministeries, het UWV en de Belastingdienst krijgen een enorme hoeveelheid werk te verstouwen, ook gemeenten, provincies en andere decentrale overheden zullen alle zeilen bij moeten zetten om de maatschappij op de rit te krijgen en te houden.

Alles zal in het werk moeten worden gezet om de orde te handhaven en de mensen binnen het eigen verzorgingsgebied te ondersteunen. Niemand beschikt over een glazen bol, maar de vraag richting de overheid zal hoe dan ook groot zijn. Daar heb je geen waarzegger voor nodig.

Dat betekent dus dat het nu tijd is voor actie. Overheden die pas beginnen te werven als er een beroep op hen wordt gedaan, zijn straks te laat. Het is nu zorgen voor een all-hands-on deck-mentaliteit om straks klaar te staan voor burgers en ondernemers.

Tijd voor actie – en resultaat

Sinds de herstelperiode na de Tweede Wereldoorlog is de rol van de overheid niet meer zo cruciaal geweest als in de periode die nu op ons afkomt. Overheden moeten dus zorgen dat ze topfit zijn en dat alle posities bezet zijn. Gelukkig kan dit ook. Er is veel bereidheid van mensen om de overheid in deze tijden te ondersteunen en bij te dragen aan het herstel. We zien dat wervingscampagnes voor de overheid op dit moment meer kandidaten opleveren en dat het bezoek op de website Gemeentebanen.nl toe begint te nemen. Een belangrijke reden hiervoor is dat jouw potentiële kandidaat nu meer tijd heeft zich te oriënteren op nieuwe loopbaanmogelijkheden.

Maar hoe werf je nu in crisistijd? Hoe werf je als je kandidaten niet zelf kunt spreken? Hoe pak je het aan als niemand op zijn plek zit? Wij hebben een aantal tips op een rijtje gezet die je kunnen helpen om je proces snel op de rit te krijgen.

  1. Zorg dat je werving op orde blijft.​ Aarzel niet met het publiceren van vacatures. Je basisposities moeten straks ingevuld zijn. Er zullen zeer waarschijnlijk nog veel meer wervingsvragen ontstaan binnen je organisatie. Zorg dat je daar straks de ruimte voor hebt.
  2. Voorkom dat je als organisatie in een ‘freeze’ terecht komt ​omdat alles nu ingewikkelder is. Als je het doel helder hebt dan zul je zien dat er genoeg mogelijkheden zijn om het wervingsproces op orde te houden. Je merkt aan de hele maatschappij dat we nu opeens in het hart van de crisis tot dingen in staat zijn die we tot twee weken geleden niet voor mogelijk hielden. Er is alle reden om aan te nemen dat jij en je collega’s ook wegen vinden om de wervingsprocessen doorgang te laten vinden. Wees creatief en flexibel en hou je doel scherp voor ogen.
  3. Pas je proces aan​. Nu vrijwel iedereen thuis zit, inclusief de toekomstige collega, zul je opnieuw moeten nadenken over het proces. Maak dit niet te ingewikkeld. Vertrouw op je bestaande methoden en pas alleen dat aan waarvoor fysiek contact nodig is. Iedereen went op dit moment razendsnel aan video-meetings en hoewel het nu nog even wennen is, zul je zien dat dat straks voor iedereen als vanzelfsprekend gaat. Lees onder dit artikel over onze tips voor video-meetings.
  4. Wees flexibel​. De werving van kandidaten zal hoe dan ook anders lopen dan je gewend bent. En niet alle afspraken zullen zo lopen als gepland. Accepteer dat. De voortgang van het proces is belangrijker dan de details. Het doel is op dit moment het belangrijkste​.
  5. Durf een risicootje te nemen. ​In crisistijd is alles anders en moeten we roeien met de riemen die we hebben. Dat geldt ook bij het aannemen van mensen. Durf jij iemand aan te nemen die je nog nooit de hand geschud hebt? Die je nog nooit in levende lijve hebt gezien? Wen er maar aan, want je kunt er voorlopig niet meer omheen als je voortgang wilt houden. Het zal in het begin aanvoelen als een risico, want je bent het niet gewend. Maar het went al snel en het is nu eenmaal even niet anders. En wees gerust er zijn wereldwijd tal van organisaties die al jaren mensen aannemen op afstand zonder dat er ooit fysiek contact is.
  6. Experimenteer ​en pak het speels aan. Niemand verwacht in tijden van crisis dat alles perfect gaat en dat er geen fouten worden gemaakt. Het opzetten van je nieuwe wervingsproces zal ongetwijfeld gepaard gaan met een hoop geklungel, gestuntel en technisch probleempjes. Dat geeft niet. Het is voor ons allemaal wennen en iedereen begrijpt dat. Begin gewoon en als je een gesprek of tien verder bent, voel je je als een vis in het water. Beloofd.

Wij staan voor je klaar met raad en daad

Nog nooit eerder gewerkt met video en online meetings? Heb je vragen hoe je je proces het beste kunt inrichten? In deze tijden van samenhorigheid moeten we elkaar helpen en dat doen wij ook graag. ​De adviseurs van Jobsrepublic staan voor je klaar om je geheel kosteloos op weg te helpen.​ Het maakt niet uit welke vraag je hebt, wij staan je graag bij om ervoor te zorgen dat de werving van jouw organisatie onverstoord door kan gaan.

Aarzel niet en neem contact met ons op via 020-2611260 en je krijgt direct een van onze overheid adviseurs aan de lijn. Je kunt je vraag natuurlijk ook mailen via advies@jobsrepublic.nl

Selectiegesprek via video? Help!

Video-solliciteren; Dat is toch heel ingewikkeld? Heb je daar speciale faciliteiten voor nodig? Gelukkig overkomt deze crisis ons in 2020 en is het tegenwoordig verrassend makkelijk om in no time aan de slag te gaan.

De basisvoorziening die je nodig hebt zijn een smartphone of een pc/laptop met webcam en natuurlijk een internetverbinding.
Met een smartphone kun je al direct aan de slag. Via whatsapp kun je eenvoudig videobellen en heb je direct beeld verbinding met de kandidaat.

Wil je het iets professioneler aanpakken of wil je met meerdere mensen tegelijkertijd aan het gesprek deelnemen? Dan is het handig om een van de volgende pakketten te gebruiken:

  •  Microsoft teams ​- idem een handige ‘skype’ tool voor eerste gesprekken waar je makkelijke meerde collega’s uitnodigt in het gesprek, te integreren met je Outlook applicatie
  •  Google Hangouts Meet​ – comfortabel kennismakingsgesprekken voeren van achter de keukentafel, zo aan te melden met je Google account en door Jobsrepublic gebruikt om alle meetings intern/extern te laten doorgaan
  •  Zoom ​– al langer een populaire tool van Microsoft, eerder bekend van het makkelijk scherm delen en maximaal 100 deelnemers in je gesprekken (helaas max. 40 minuten vergadertijd)

Hulp nodig om video-selectiegesprekken in je proces op te nemen? Wij helpen je graag om je weg te vinden in deze ingewikkelde tijden. Aarzel niet en neem contact met ons op via 020-2611260 en je krijgt direct een van onze overheid adviseurs aan de lijn. Je kunt je vraag natuurlijk ook mailen via advies@jobsrepublic.nl

Neem contact op met onze adviseurs voor vrijblijvend advies.

Eric van Bourgonje - CEO

Eric van Bourgonje
CEO

T: 06-21870907
E: r.v.bourgonje@jobsrepublic.nl

Eric van Bourgonje is directeur en recruitment innovator bij Jobsrepublic. Zijn organisatie helpt tienduizenden mensen per jaar aan een baan die beter bij hen past met behulp van hyper targeting technologie. Jobsrepublic is meervoudig awardwinnaar voor innovatie, impact, bedrijfsgroei en werkgeverschap. De organisatie werkt voorklanten als Gemeente Hilversum, PON, Securitas, ETZ ziekenhuis, Grant Thornton en De Zorggroep.

Jobsrepublic 2019

Laat je mail achter en ontvang onze hyper targeting secrets

Leer van de awardwinnende succesformule Hyper Targeting

Abonneer je op onze mailinglist en ontvang onmisbare learnings en tips voor succesvolle recruitment en werving. Je ontvangt dan direct de inspiratiesheet “Verleid en overtuig je droomkandidaat met Hyper Targeting”

Word de meest gewilde zorgwerkgever in jouw regio

Abonneer je op onze mailinglist met recruitment tips voor zorginstellingen, en ontvang direct de Ínspiratie-sheet hyper targeting in de zorg.