Een aanpak waarbij de kandidaat het middelpunt werd veranderde alles

Door de inzet van Hyper Targeting reageerden er in een krappe arbeidsmarkt 412 kandidaten op de vacatures Verzorgende IG, verpleegkundigen niveau 4 en Wijkverpleegkundige van De Zorggroep.

De Zorggroep verzorger met bewoner buiten in tuin

Bezwijken onder de druk

Zorginstelling voor ouderenzorg ‘De Zorggroep’ wist heel goed wat ze nodig had, maar niet wie. Het vinden van de ideale kandidaat werd daardoor een onmogelijk opgave. Het gevolg was medewerkers die voortdurend overwerken, groeiende verzuimcijfers en betrokken collega’s die met pijn in het hart de zorg verlaten om zichzelf tegen de werkdruk te beschermen. Door het grote verloop en weinig nieuwe collega’s bleef het personeelstekort stijgen en nam de werkdruk toe, iets dat de kwaliteit van de zorg en het teamgevoel binnen De Zorggroep niet ten goede kwam.

Werkelijk alle bestaande wervingsmethoden werden uit de kast gehaald – van vacaturesites tot busreclame – maar niets leek meer te helpen. Het roer moest om.

Een nieuwe koers voor meer en betere kandidaten

Wat als de recruiters weer kunnen doen waar ze goed in zijn en kandidaat die aanneemt niet alsnog afvallen of weggaan? Het lukte De Zorggroep, met Hyper Targeting. De instroom van wijkverpleegkundigen en verzorgenden groeide kwantitatief – 412 sollicitanten in korte tijd – en kwalitatief: van de 46 gestarte collega’s is geen enkel persoon uitgestroomd of afgevallen.

Door de ideale kandidaat helder in beeld te brengen, bereikten we hen op het juiste moment, op de juiste plek met precies de juiste boodschap. En verandert de behoefte? Dan is een aanpassing zó gemaakt! We maakten de werving niet alleen leuker, maar ook voorspelbaarder

De Zorggroep

Sector

Zorg

Looptijd

September 2019 – nu

265000

Mensen bereikt

23416

Website bezoekers

412

Sollicitanten

Onterecht vertrouwen op aflatende werving

Doordat De Zorggroep in het verleden te weinig aandacht besteden aan wie hun ideale kandidaat was en waardoor zij verleid werden, lukte het hen niet om kandidaten te bereiken, laat staan te verleiden tot een sollicitatie. Met andere woorden: de kandidaat stond niet centraal en er werd onterecht vertrouwd op oude wervingsmethodes die het simpelweg niet meer waar konden maken.

praatje maken verzorgende en bewoner

Goede collega’s zetten de toon

Wie zoek je nu echt, wat maakt iemand geschikt om voor jullie cliënten te zorgen en wie past er in de zorgteams? Dat was de vraag waarmee we met Zorggroep in gesprek gingen. De passies, drijfveren, karaktereigenschappen en demografische gegevens. Alles om een kandidaat tot leven te brengen, bekeken door de ogen van zeer gewaardeerde en geschikte collega’s. We schetsen met een team van verzorgenden een duidelijk plaatje en brachten dit kraakhelder in beeld, zodat zij als organisatie weer de controle over hun werving konden pakken.

iphone en laptop versie van de zorggroep campagne pagina

“We spreken nu dagelijks kandidaten Verzorgende IG en wijkverpleging die we anders nooit hadden bereikt en nog belangrijker; onze werving is voorspelbaar geworden. We weten aan welke knoppen we moeten draaien en hebben eindelijk (weer) grip op de werving van zorgpersoneel.”

Fehim NizamDe Zorggroep

Laat je ook ontzorgen door de kracht van Hyper Targeting

Wil jij net als Fehim en zijn collega’s mensen vinden die echt bij je organisatie en doelen passen? En wil je je tijd en budget echt effectief besteden? Neem contact op, of deel je moeilijk vervulbare vacature met een van onze Hyper Targeting Experts. We kijken met je mee en delen een vrijblijvend advies op maat, zodat ook jij weer grip op je werving krijgt.

Neem direct contact op met de specialist van deze case

Succesverhalen van onze klanten

Callcentermedewerkers

Cendris

drie verzorgende lopen pratend door de gang

Verzorgende IG

De Zorggroep

Datacenter beveiligers

Securitas

Ervaren servicemonteurs

PON Equipment

Jeugdzorgwerkers

William Schrikker

Schaarse zorgprofessionals

ETZ

Bekijk alle cases