Zo werf je met een gediversifieerde campagne

Een hoge uitstroom en te lage instroom. DPG Distributie heeft acuut duizend freelance krantenbezorgers nodig. Maar hoe maak je kranten bezorgen voor jongeren weer sexy, zonder volwassenen en senioren af te schrikken? 

lees de case hieronder of download de case voor later

    Snel resultaat met een langetermijn visie

    Jobsrepublic zette een gediversifieerde campagne op met voor iedere doelgroep een eigen verhaal. “Al na twee weken merkten we dat de aanmeldingen kwalitatief veel beter waren. We krijgen de geïnteresseerden nu vaak meteen te pakken.”

    “Het is lastig om freelance krantenbezorgers te vinden,” vertelt Elisa Carson, manager Arbeidsmarktstrategie en -communicatie bij DPG. “We hadden een nieuwe recruitmentpartner nodig, maar ik vroeg me wel af of Jobsrepublic ook op lange termijn een goede partner zou zijn. Ik dacht dat ze vooral werkten aan ad hoc wervingsvraagstukken. Wij hebben nu een accuut probleem, maar we willen ook echt aan ons imago werken. Zodat we niet over twee jaar weer in dezelfde situatie zitten.”

    “Jobsrepublic ontwikkelde een strategie waarbij we met drie verschillende campagnes werken voor drie verschillende doelgroepen. Dat zijn scholieren, 65+’ers en andere mensen die kranten bezorgen als belangrijkste inkomstenbron zien. Voor de mensen in deze doelgroepen heeft het werk een heel verschillende toegevoegde waarde. Jobsrepublic heeft dit als vertrekpunt genomen. Iedere campagne zit echt anders in elkaar”

    “Al na twee weken merkten we dat de aanmeldingen kwalitatief veel beter waren.”

    Elisa CarsonDPG Distributie

    DPG

    Sector

    Fietsbezorgers

    Actuele looptijd

    4 maanden

    791,000

    Potentiële kandidaten bereikt

    27,900

    Website bezoekers

    2025

    Sollicitanten

    Kandidaat centrale aanpak

    “Jongeren vinden kranten bezorgen niet zo hip, niet stoer, niet sexy. Met de gerichte campagne kunnen we het imagoprobleem onder jongeren tackelen. Ook kunnen zij contact met ons opnemen via de chatbot of whatsapp. Je merkt dat ze het echt prettiger vinden om eerst via een app in contact te komen. Zodat ze zelf kunnen aangeven dat ze die middag bereikbaar zijn. Of om eerst via de app te ontdekken waar ze aan toe zijn. Als ze dan enthousiast worden happen ze wel. Voor deze doelgroep is dat perfect.” 

    Jobsrepublic zette een gediversifieerde campagne op met voor iedere doelgroep een eigen verhaal. “Al na twee weken merkten we dat de aanmeldingen kwalitatief veel beter waren. We krijgen de geïnteresseerden nu vaak meteen te pakken.”

    Hypertargeting: juiste doelgroepen benaderen en verleiden

    “De 65+’ers gaan meestal geen kranten bezorgen voor het geld, maar meer vanwege maatschappelijke betrokkenheid. Daar wordt op de campagnepagina met andere usp’s gewerkt, en ook niet via whatsapp of chatbot. Deze mensen nemen liever contact op via een contactformulier of bellen zelf.”

    “Ik was ook erg blij met het productieteam. Zij kwamen ‘s ochtends om 7 uur langs bij het depot voor het maken van de foto’s en video’s. Om de sfeer goed neer te zetten, moet je toch echt in het donker foto’s maken. Andere bureaus moet ik dat vaak uitleggen, maar Jobsrepublic verplaatst zich echt goed in de situatie en kandidaat en deed dit dus uit zichzelf. Ook brachten ze de sfeer erin, dat zie je ook echt terug in de shoot.”

    Indrukwekkend resultaat

    “Na twee weken campagne draaien, zie we al dat de aanmeldingen kwalitatief beter zijn. Mensen die zich aanmelden zijn veel beter bereikbaar. Voorheen hadden we veel last van afhakers, die na het eerste contact dachten ‘toch maar niet’. Dat lijkt nu niet zo te zijn.”

    “Qua klantcontact en nazorg heeft Jobsrepublic mijn verwachtingen overtroffen. Je merkt dat ze er echt bovenop zitten. Er wordt altijd een stap vooruit gedacht. Jobsrepublic denkt aan elke stap in het proces, waardoor ik niet continue met de campagnes bezig hoef te zijn. Daardoor hou ik veel meer tijd over om weer naar the bigger picture te kijken.”

    Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan contact op met de specialist van deze case

    Succesverhalen van onze klanten

    Krantenbezorgers

    DPG

    Callcentermedewerkers

    Cendris

    drie verzorgende lopen pratend door de gang

    Verzorgende IG

    De Zorggroep

    Datacenter beveiligers

    Securitas

    Ervaren servicemonteurs

    PON Equipment

    Jeugdzorgwerkers

    William Schrikker

    Bekijk alle cases

    Bekijk de case in pdf formaat

    DPG case whitepaper