Hoe topklinisch ziekenhuis ETZ zorgprofessionals verleid in een extreem gespannen arbeidsmarkt

In een zeer schaarse kandidatenmarkt hebben inmiddels 19 ervaren professionals een dagje meegelopen waarvan er al 10 gekozen hebben voor een overstap naar het ETZ.

Nieuwe wervingstrategie voor schaarse zorgprofessionals

Een van de manieren waarop topklinisch ziekenhuis en traumacentrum ETZ in Tilburg zich onderscheidt is de individuele aanpak van de zorg. Iedere patiënt is uniek en de behandelplannen worden altijd toegespitst op wat de patiënt wil, kan en belangrijk vindt. Die kwaliteit zie je terug in het personeelsbeleid en de motivatie van de medewerkers. Maar ETZ dreigde geremd te worden in zijn ambities door een tekort aan gespecialiseerde verpleegkundigen en ook kon de kwaliteit van zorg in het geding komen. ETZ zocht naar nieuwe wegen om de schaarse zorgprofessionals aan te trekken. In haar zoektocht is zij uitgekomen bij Jobsrepublic. Met een reeks doelgroepgerichte zorgcampagnes werd de toegevoegde waarde die ETZ aan zorgprofessionals kan bieden per specifieke doelgroep uiteengezet. Het resultaat is dat na een aantal maanden campagne de propositie van het ETZ bij vrijwel alle zorgprofessionals in de regio herhaaldelijk onder de aandacht is gebracht. In een zeer schaarse kandidatenmarkt hebben inmiddels 19 ervaren professionals een dagje meegelopen waarvan er al 10 gekozen hebben voor een overstap naar het ETZ.

 

Kwaliteit patiëntenzorg onder druk

Bij ETZ ging het om een tekort aan SEH, CCU en IC-verpleegkundigen, anesthesiemedewerkers en operatieassistenten voor de acute as van het ziekenhuis. Hierdoor dreigde sluitingen van operatiekamers en het gedwongen terugschroeven van de capaciteit. Het gevolg hiervan zou niet alleen zijn dat ETZ haar cruciale regionale rol in de traumazorg onvoldoende zou kunnen waarmaken, maar ook dat de instroom van patiënten af zou nemen. Met nadelige gevolgen voor het handhaven van de ambities van ETZ voor patiëntenzorg op het hoogste niveau.  Terwijl de ambities en de nood bij ETZ hoog waren moest het ziekenhuis concluderen dat haar arbeidsmarktpositie achterop was geraakt en dat de uitstroom hoger was dan de instroom. Een speciale interne taskforce concludeerde dat ETZ met een imagoprobleem uit het verleden kampte, dat de online aanwezigheid, presentatie en vindbaarheid als werkgever niet onderscheidend genoeg was om de zeer schaarse kandidaten te verleiden om te solliciteren.

Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis

Sector

Gezondheidszorg

Looptijd

Maart 2019 – nu

548637

Mensen Bereikt

15412

Pagina Bezoekers

22

Meelopers

10

Hires

Iedere doelgroep centraal in een eigen campagne

Samen met medewerkers en management van het ziekenhuis zijn we aan de slag gegaan om op functieniveau de onderscheidende aantrekkelijke kenmerken van de functie en het ETZ naar boven te halen. Zo werd voor iedere specifieke doelgroep de toegevoegde waarde van ETZ duidelijk zichtbaar. Door zeer specifieke hypertargetede campagnes wordt via social media exact de juiste doelgroep bereikt met de juiste boodschap die voor iedere doelgroep naar een eigen campagnepagina worden geleid. Door gebruik te maken van doelgroep specifieke video en fotografie wordt de vacature zoveel mogelijk gevisualiseerd om verbinding met de doelgroep te realiseren. De campagne wordt uiteraard vanuit een mobile first aanpak ontwikkeld. Na de succesvolle start met de campagnes voor de acute as zijn inmiddels ook campagnes ontwikkeld voor oncologieverpleegkundige en voor posities voor AIOS en ANIOS binnen het ziekenhuis.

Optimaal bereik en retargeting op basis van gekwalificeerde data

Met behulp van hypertargeting zijn in de eerste fase van de campagne exact de juiste zorgprofessionals bereikt via Facebook, Instagram, Instagram Stories, Google Search, Google Display, YouTube en LinkedIn. Op basis van het gedrag van de potentiele kandidaten op de daartoe geoptimaliseerde campagnepagina’s wordt bepaald wie geïnteresseerd is. Deze geïnteresseerde kandidaat-groepen worden toegevoegd aan gekwalificeerde datapools en daarna bediend met op maat gemaakte content in de periode na het eerste bezoek. Hierdoor raakt de propositie van het ETZ bij de doelgroep top-of-mind en kan deze verder worden uitgediept. ETZ wordt hierdoor doorlopend in afgepaste golfbewegingen onder de aandacht van de doelgroep gebracht. Het resultaat is een constante stroom ervaren kandidaten die zich melden voor een meeloopdag op één van de afdelingen.

Instroom op orde, uitstroom gestopt

Door de inzet van de hypertargeted campagne heeft het ETZ haar arbeidsmarktpositie in enkele maanden drastisch bijgesteld en verbeterd. Niet alleen is de instroom na jaren van stilstand weer op gang gekomen, maar ook de uitstroom is een halt toegeroepen. “Wat we niet hadden bedacht is hoe sterk de creatie van de campagne zou bijdragen aan de interne trots” zegt Corina Eijgelsheim, voorzitter van de taskforce Acute As van het ETZ. “Jobsrepublic heeft met een heel gestructureerde aanpak medewerkers betrokken bij het totstandkomen van ons verhaal naar de buitenwereld. Door de positieve aanpak zagen onze medewerkers opeens weer hoe mooi hun werk is en welke waarde ze toevoegen voor het ziekenhuis en de patiënten”. Mede door de interne werking van de campagne werd de uitstroom op de afdelingen volledig gestopt.

ETZ campagne pages - personas

Duurzame samenwerking

ETZ heeft na de pilotfase de samenwerking verlengd en er voor gekozen om ook voor andere schaarse profielen de campagnekracht van Jobsrepublic in te zetten. Door de grote hoeveelheid data die inmiddels is verzameld kan ETZ beschikken over een optimale campagnemachine en ontstaat steeds meer grip op de arbeidsmarkt.

“De samenwerking met Jobsrepublic verloopt heel prettig en soepel. We hebben voortdurend contact met de customer succes specialisten die samen met ons alles doen om de kandidaten voor ons te winnen, ook op de lange termijn.”

Corina EijgelsheimElisabeth Tweesteden Ziekenhuis

Heb je vragen over deze case? Neem gerust contact op.

Robert Corvers
Senior Account Executive
T. 020-26 11 260
E. r.corvers@jobsrepublic.nl

Succesverhalen van onze klanten

Datacenter beveiligers

Securitas

Ervaren servicemonteurs

PON Caterpillar

Jeugdzorgwerkers

William Schrikker

Schaarse zorgprofessionals

ETZ

Trainees Digital & Business

EVG Start

Airport Security Agents

I-SEC Schiphol

Bekijk alle cases