Skip to main content

Werven anno nu kan een behoorlijke uitdaging zijn. De arbeidsmarkt is extreem krap en de kandidaat heeft het voor het zeggen. En ben je vooral op zoek bent naar specialisten of grote volumes? Dan weet je als geen ander dat een passieve houding je nergens brengt. Tijd voor actie dus. Maak nu de juiste keuzes, zodat je volgend jaar niet achter het net vist. Hoe pak je dat aan?

Jobsrepublic adviseur Farah Sheikrojan vertelt hoe je de juiste stappen zet

“Een krappe arbeidsmarkt is meedogenloos. Je wordt snel afgestraft op inschattingsfouten of onhandige keuzes. Het is nu extra belangrijk om strategische keuzes goed te onderbouwen en je geld niet op gevoel uit te geven, maar op basis van data. Als strategisch partner doen we niet anders. Ik verwacht dat veel organisaties daar een flinke shift zullen gaan maken.”

1. Kijk vooruit

We merken bij Jobsrepublic duidelijk dat september de maand is dat recruiters meer aandacht krijgen voor het volgende jaar. Men kijkt dus zo’n drie tot vijftien maanden vooruit. Eigenlijk is dat te weinig. Je hebt een groter plan nodig. Waar staat je organisatie volgend jaar? Over drie jaar, over vijf jaar? Hoe zit het dan met de arbeidsmarkt?

Natuurlijk kun je dat niet op detailniveau invullen, en dat hoeft ook niet. Kijk naar de grote lijnen, kijk naar trends en de verwachtingen binnen de organisatie. Ga je groeien? Wordt de markt krapper? Twee goede redenen om vandaag nog te beginnen met een goed plan.

Denk bijvoorbeeld aan het opbouwen van een talent pool, een groep mensen die in principe de juiste achtergrond, competenties of eigenschappen hebben om voor jouw organisatie te werken, maar op dit moment nog niet willen of kunnen overstappen. Bijvoorbeeld omdat ze nog bezig zijn met een opleiding. Houd ze warm, blijf zichtbaar. Dan zijn mensen beschikbaar zodra je ze nodig hebt. Bijkomend voordeel: de meeste van je concurrenten doen dit nog niet. Een talent pool is een mooie methode om vooruit te lopen op je concurrentie.

Goed plannen betekent dat je meer uit je budget kunt halen. Zo vind je goedkoper de betere mensen. Last minute op zoek gaan naar personeel is duur en levert minder passende kandidaten op, zeker in een krappe arbeidsmarkt.

2. Kom met een goed onderbouwde strategie

Zorg voor een solide cijfermatige onderbouwing van je plannen. Ga aan het rekenen en maak een business case. Waar ga je vanuit, wat voor campagnes heb je voor ogen, wat levert dat op?

Kijk daarbij niet enkel naar je eigen budget! We zien in de praktijk vaak dat HR of Recruitment een wervingsbudget heeft, terwijl verschillende business units een eigen potje hebben voor externe inhuur. Meer budget voor werving kan de kosten voor externe inhuur enorm drukken. Het kan – voor alle betrokkenen – behoorlijk lonen om met die potjes te schuiven.

Een business case maken vraagt om gedegen kennis van de markt, ook buiten de eigen organisatie. Vanuit Jobsrepublic hebben we daar veel ervaring mee. Onze adviseurs kunnen met je meedenken, adviseren op strategisch niveau en je business case staven met data en praktijkervaring. Neem gerust contact op als je daar meer over wil weten.

Kijk voor een stevige langetermijnstrategie ook naar innovaties, automatiseringen en buiten de box oplossingen. Ook daar zijn we je graag bij van dienst.

3. Zorg voor een backup

Plannen maken is belangrijk. Maar… je weet vooraf al dat de zaken niet volledig volgens plan zullen verlopen. Ook daar kun je je op voorbereiden. Zorg voor een backup, waarmee je snel grote beslissingen kunt maken.

Heb je ‘opeens’ binnen een maand een aantal nieuwe mensen nodig? Dan moet je gas geven. Het helpt je enorm als je dan geen dagen of zelfs weken nodig hebt om toestemming te krijgen, keuzes te maken en knopen door te hakken.

De oplossing: stel een werkgroep of focusgroep samen. Zet alle mensen die ‘iets’ moeten vinden van werving bij elkaar en laat ze weten dat je ze mogelijk nodig zult hebben om snel bij te sturen wanneer je onverwacht voor een complex vraagstuk staat. Goed voor de resultaten én goed voor de financiën.

Tijd voor succes?

Meteen in gesprek met een van onze adviseurs? Neem contact op via 020 261 12 62 of plan een afspraak in. We denken graag met je mee!

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de nieuwsbrief

    Jobsrepublic 2021

    Vul hier je gegevens in en de link naar de vacature, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

      Download de inspiratiesheet

      Abonneer je op onze mailinglist met recruitment tips en ontvang direct de inspiratiesheet Secrets of Hyper Targeting.

        Leer van de awardwinnende succesformule Hyper Targeting

        Abonneer je op onze mailinglist en ontvang onmisbare learnings en tips voor succesvolle recruitment en werving. Je ontvangt dan direct de inspiratiesheet “Verleid en overtuig je droomkandidaat met Hyper Targeting”

          Word de meest gewilde zorgwerkgever in jouw regio

          Abonneer je op onze mailinglist met recruitment tips voor zorginstellingen, en ontvang direct de Ínspiratie-sheet hyper targeting in de zorg.